گاهی اوقات تاچ و ال سی دی با یکدیگر اشتباه گرفته می شوند. اگر صفحه نمایش گوشی به هر دلیلی شکسته شود، می تواند دستگاه را به یک دستگاه غیر قابل استفاده تبدیل کند. بنابراین مهمترین قسمت های گوشی لمسی و ال سی دی هستند. اگر با مشکلی در ارتباط با تاچ یا ترک خوردگی ال سی دی گوشی خود مواجه شده اید، این مقاله را تا انتها بخوانید تا تفاوت ترک خوردگی تاچ و ال سی دی گوشی خود را بدانید و متوجه شوید مشکل اصلی گوشی شما چیست. اگر علاقه مند به یادگیری تعمیرات گوشی هستید می توانید به آموزشگاه تعمیرات موبایل پایتخت فناوری بپیوندید و در این حرفه پرسود فعالیت کنید.

چگونه بفهمم صفحه نمایش لمسی یا LCD معیوب است؟

در صورت شکسته شدن صفحه نمایش گوشی، ممکن است فقط شیشه گوشی شکسته شود و صفحه لمسی و ال سی دی آن آسیبی نبیند. وقتی تاچ یا ال سی دی خراب می شود برای شما دردسرهایی به همراه دارد که با بررسی آن می توانید مشکل اصلی را پیدا کرده و قسمت شکسته را شناسایی کنید.

قسمت هایی از صفحه نمایش گوشی

هر صفحه نمایش از 3 جزء شامل شیشه، LCD و لمسی تشکیل شده است.

شیشه گوشی

این یک لایه نازک شیشه ای است که صفحه نمایش را می پوشاند تا از ضربه و خط و خش روی تاچ و ال سی دی جلوگیری کند. مشکلات گلس ربطی به لمس گوشی ندارد. اگر شیشه آسیب دیده باشد، می توان آن را با هزینه کم تعویض کرد.

لمس یا دیجیتایزر

قسمت دوم صفحه نمایش گوشی، صفحه نمایش لمسی است که به لمس و ضربه بسیار حساس است. اگر لمس گوشی آسیب ببیند، کار با گوشی را بسیار سخت و خسته کننده می کند.

ال سی دی گوشی

LCD مهمترین قسمت صفحه نمایش گوشی است. این قسمت شامل رنگ های گوشی است و آخرین سطح مربوط به صفحه نمایش گوشی می باشد.

علائم شکستگی شیشه گوشی

اگر صفحه نمایش گوشی شما شکسته است اما در حین استفاده هیچ مشکلی در تصویر LCD یا لمس احساس نمی کنید، به این معنی است که شیشه شکسته است. گاهی اوقات که تصویر و رنگ های آن به درستی دیده می شود و وقتی صفحه را لمس می کنید دستورات شما به خوبی اجرا می شود یعنی تاچ و ال سی دی خوب است و فقط شیشه گوشی شکسته و مشکل دارد.

چگونه بفهمیم تاچ یا ال سی دی گوشی خراب است؟

شیشه شکسته گوشی حتی یک خط روی صفحه نمایش است یا به صورت یک سری خطوط شبیه تار و ریشه عنکبوت دیده می شود.

همچنین می توانید با نصب برنامه هایی بر روی گوشی خود از خرابی و وضعیت تمامی قطعات مطلع شوید تا از شکستگی قسمت های مختلف صفحه مطمئن شوید.

نشانه های شکستگی گوشی لمسی چیست؟

گاهی اوقات متوجه خواهید شد که با مشاهده وقفه در گوشی هنگام لمس صفحه، دستورات اجرا نمی شوند. اگر چه در این مرحله تصویر خوب دیده می شود و مشکلات رنگ، سیاهی، ترک خوردگی و ... روی صفحه نمایش دیده نمی شود، اما هر چقدر انگشت خود را روی صفحه حرکت دهید، هیچ تغییری در عملکرد آن مشاهده نمی کنید. . پاسخ ندادن گوشی نشان می دهد که صفحه لمسی گوشی شما خراب است و برای حل مشکل باید آن را تعویض کنید. هزینه تعویض دیجیتایزر نسبت به تعویض شیشه نسبتاً زیاد است.

قابل توجه علاقه مندان باشد که در دوره تعمیرات موبایل تمامی موارد تعویض و تعمیر گلس به شرکت کنندگان آموزش داده میشود.

علائم خرابی گوشی LCD

ترک خوردگی ال سی دی گوشی را می توان با مواردی مانند پخش شدن رنگ در تصویر، لکه سیاه یا قسمت بزرگی از تصویر و خطوط قوی و عمیق تشخیص داد. خرابی ال سی دی گوشی به هیچ وجه قابل تعمیر نیست و باید به هر قیمتی شده آن را تعویض کنید تا خرابی ال سی دی در هنگام کار با آن مشکلی ایجاد نکند.

سیاه شدن تصویر، پخش شدن رنگ های مشکی یا سبز، خطوط رنگی و سفید می تواند به معنی شکستن ال سی دی گوشی باشد. هزینه تعویض ال سی دی گوشی بسیار بالاست; زیرا ال سی دی مهم ترین جزء صفحه نمایش گوشی است.

آیا گوشی لمسی قابل تعمیر است؟

بسیاری از گوشی ها تاچ و ال سی دی را از هم جدا می کردند و امکان تعویض تاچ بدون تعویض ال سی دی وجود داشت. اما در گوشی های نسل جدید این دو قطعه مهم به مرور زمان با هم ترکیب شده اند و در مواقعی که نیاز به تعویض تاچ یا ال سی دی باشد، قطعه دیگر نیز نیاز به تعویض دارد. رفع آن عملا غیرممکن است و تنها راه رفع آن و رفع مشکل لمس گوشی تعویض آن است.

روش های حفاظت از لمس و ال سی دی

روش های ساده و ارزانی وجود دارد که می تواند به راحتی از هزینه های بالای تعویض تاچ و ال سی دی صرفه جویی کند:

- از شیشه ای با درجه حفاظت بالا استفاده کنید تا در صورت افتادن یا ضربه به گوشی شما کمترین آسیبی به صفحه نمایش گوشی وارد شود.

- یک قاب مناسب با مقاومت در برابر ضربه بالا انتخاب کنید تا کل گوشی و لبه های صفحه نمایش را به خوبی پوشش دهد تا از تاچ و ال سی دی در برابر ضربه محافظت کند.

- تلفن خود را به مکان هایی که ممکن است از دست شما بیفتد، نبرید. به عنوان مثال، بردن گوشی به استخر، حمام و توالت اشتباهی است که بسیاری از مردم آن را نادیده می گیرند.

- از گذاشتن گوشی در جیب لباس بخصوص شلوار خودداری کنید.

- گوشی خود را به دست کودکان نگذارید، زیرا به دلیل وزن زیاد گوشی و قدرت کمی کودک در نگه داشتن آن، ممکن است به زمین یا جسم سختی مانند میز و لمس یا آن ال سی دی برخورد کند. می تواند به شدت آسیب ببیند.

منیع : https://www.mytcr.com/blog/cracked-glass-vs-lcd-repair/